Zaznacz stronę

Elementy zabawy wprowadzone do praktyki Mindfulness, sprawiają, że staje się ona dla dziecka bardziej atrakcyjna. Słoik z brokatem to metafora umysłu. To wspaniała aktywność, dzięki której Wasza rodzinna praktyka nie pozna co, to nuda.

Dzieci mają tendencję do wyrażania swoich trudności przez swoje „niegrzeczne” zachowanie (nienawidzę tego określenia!), a nie dzielenia się nimi w słowach. My dorośli często tylko nieznacznie jesteśmy lepsi. Gdy słowa są niedostępne, pomaga to znaleźć inne sposoby na wykazanie związku między myślami, uczuciami i zachowaniami.
Kula śnieżna lub słoik z brokatem, zwany Mindful Jar/Glitter Jar lub po polsku Słoik Uważności, jest jedną z najskuteczniejszych wizualnych metafor dla tego połączenia. Odwzorowywuje to, w jaki sposób wpływa na nas uważność w obliczu wirującego chaosu codzienności. Taki słoik możesz bez problemu wykonać w domu z dzieckiem!

Jak samemu zrobić Słoik Uważności?

Niech Twoje dziecko wybierze trzy kolory brokatu. Mogą być dowolne, ale również można zachęcić, aby wybrało kolory, które mają dla niego jakieś znaczenie, kojarzą się z jakąś emocją. Nie przejmuj się również, jeśli zamiast trzech kolorów, wybierze cztery lub dwa. Daj mu eksperymentować.

Możecie użyć dowolnego słoika, a nawet plastikowej butelki na wodę. Pamiętaj, aby używać brokatu, który tonie, a nie płynie (zanim nasz słoik zaczął zachowywać się według planu, byliśmy zmuszeni nieco popróbować). Dodawanie gliceryny do wody spowalnia opadanie brokatu. Napełnij słoik do samego końca wodą. Jeśli chcecie, możecie dodać kilka kropel barwnika spożywczego.

W jaki sposób ćwiczyć uważność za pomocą Słoika Uważności?

Zwracając się do dziecka podczas przygotowywania słoika, mów:

• Słoik jest jak nasz umysł, a każdy kolor brokatu reprezentuje coś innego w naszym umyśle.

• Wybierz kolory brokatu, które będą symbolizowały myśli, uczucia i potrzeby robienia rzeczy (Wrzucajcie odpowiedni kolor brokatu z każdym komentarzem) – możecie to pominąć, jeśli dziecko chciałoby wybrać dużo kolorów lub całkowicie przypadkowe.

• Teraz zamykamy słoik (Zakręć słoik). Następnie zaczynamy nasz dzień.

• Budzimy się i wszystko jest w porządku. Widzimy to wyraźnie (Pokaż, jak cały brokat ułożył się na dnie słoika).

• Ale niedługo wszystko zaczyna się mącić. Może spóźnimy się do przedszkola/szkoły (Potrząśnijcie słoikiem). W czasie jazdy samochodem do szkoły słyszymy przerażające rzeczy (Ciągle potrząsajcie słoikiem). Dostajemy się do szkoły i dowiadujemy się, że mamy test (Potrząsamy).

• Co więc możemy zrobić, aby brokat się uspokoił i opadł na dno?

• Bądź spokojny! A co się dzieje, gdy jesteśmy spokojni i uważni? Widzimy wyraźnie. Musimy tylko patrzeć i czekać, jak brokat opada na dół. Żaden wysiłek nie sprawi, że wydarzy się to szybciej.

• Kiedy sprawy staną się jasne, uświadomisz sobie mądrą rzecz. Będziesz mógł dokonać wyboru, co do sposobu działania.

To tylko propozycja. To od Ciebie zależy, co powiesz dziecku podczas wyciszania się i obserwowania wirującego brokatu w słoiku. Sami też możecie wymyślać własne ćwiczenia.

Pisząc ten post, dokonałam też małego rozeznania i doszukałam się aplikacji mobilnej Settle Your Glitter. Myślę, że z powodzeniem mogą z niej korzystać mali i duzi 🙂 podejrzewam również, że nie jest jedyną aplikacją z przedstawioną funkcją.

Spróbujcie stworzyć własne słoiki. Czekam na relacje!

%d bloggers like this: