Zaznacz stronę

Ten wpis to mój prezent urodzinowy. W końcu po roku chodzenia z pomysłem w głowie, udało się go zrealizować.

Mindfulness ostatnio to dość popularny temat. Można odnieść wrażenie, że jest wszędzie. Reklamowany jako odpowiedź na wszechobecny stres. Na jednym z zagranicznych blogów spotkałam się nawet z określeniem “alternatywa dla Xanax”, czyli dla leku stosowanego w psychiatrii i neurologii przede wszystkim do zwalczania stanów lękowych i zaburzeń nerwowych.

Więcej na ten temat zamieściłam tutaj.

Ale pomijając cały ten marketingowy szum…

W codziennym dorosłym życiu stres jest wszechobecny, a czynników stresogennych jest niewyobrażalnie wiele. Zapewne patrząc na swoje dziecko, w duchu skrycie zazdrościsz mu prostoty życia i beztroski… znam to z własnego doświadczenia. Nie raz i nie dwa razy wracałam do czasów dzieciństwa i myślałam “po co mi się tak spieszyło do dorosłości?”. Tym bardziej doznajesz szoku, gdy dotrze do Ciebie, Rodzica, informacja, że dzieciństwo i dorastanie jest w rzeczywistości dość trudne i stresujące.

Prawdą jest, że dzieci odczuwają stres i szereg emocji, zarówno pozytywnych, jak i negatywnych, podobnych do tych u dorosłych. Różnica polega na tym, że jako dorośli, nasze umysły i ciała dojrzały wystarczająco, by móc wykorzystać wyuczone strategie, aby sobie z nimi radzić.

Ale jak to? Co jest tak stresującego w byciu dzieckiem? Cóż, na początku pewien poziom stresu jest normalny dla wszystkich. Pomaga nam rozwijać się oraz uczy, jak reagować i przetwarzać określone sytuacje i okoliczności. Pomyśl przez chwilę o tym, co powoduje stres, niepokój lub nieprzyjemne emocje. Dla większości z nas jest to kwestia rzeczy, które nie idą po naszej myśli, zmiany i presja, aby wykonywać pracę lub spełniać oczekiwania w domu. Dzieci mają wiele takich samych stresorów w swoim życiu. Dla dziecka, które jest tak uwikłane w teraźniejszość, najdrobniejsza rzecz, która pójdzie źle może spowodować wstrząs. Zamknij oczy i cofnij się w czasie do pierwszego występu przed klasą, do klasówki z matematyki, do kłótni z najlepszym szkolnym kolegą, do obaw, czy rówieśnicy cię zaakceptują, czy będziesz miał z kim siedzieć w szkolnej ławce. Mogłabym wymienić jeszcze całe mnóstwo podobnych sytuacji. Czy pamiętasz, co czułeś?

Uważność u dorosłych była badana od dziesięcioleci i wiemy, że praktyka Mindfulness przynosi wiele korzyści. Obecnie również badania dotyczące uważności u dzieci zaczęły mocno iść do przodu, wyniki są obiecujące, z czego ja, jako mama, niesamowicie się cieszę. Uważność może zmienić zestresowane i niespokojne dziecko w szczęśliwe, zadowolone i świadome emocji- swoich i innych. Jako rodzice mamy obowiązek pomagać naszym dzieciom w nauce radzenia sobie ze stresem i emocjami. To jedno z najważniejszych narzędzi, w jakie wyposażymy nasze dzieci, aby za jakiś czas mogły pójść dalej bez naszej pomocy. Praktyka Mindfulness zapewnia dzieciom proste, praktyczne narzędzia do bezpośredniej pracy z ich systemem nerwowym, pomagając im regulować stany emocjonalne i skupiać uwagę.

Korzyści z praktykowania Mindfulness przez dzieci

-Uważne dzieci doświadczają mniej stresu, niepokoju i smutku
-Uważne dzieci lepiej radzą sobie ze zmianami i innymi stresorami
-Uważne dzieci mają lepsze nawyki snu
-Uważne dzieci czują się bardziej związane z ludźmi wokół nich
-Uważne dzieci są bardziej współczujące
-Uważne dzieci mają więcej zaufania do siebie i swoich decyzji
-Uważne dzieci mają lepsze wyniki w nauce
-Uważne dzieci lepiej rozumieją, czują i wyrażają wdzięczność
-Uważne dzieci lepiej się koncentrują
-Uważne dzieci są bardziej odporne
-Uważne dzieci są szczęśliwsze i bardziej zadowolone.

Ale to tylko teoria. Mimo, iż jest niezbędna to jednak kluczowa jest tu praktyka.
Ten blog to miejsce, gdzie chcę poruszać kwestie dotyczące wprowadzenia praktyki Mindfulness w Waszych domach, skupiając się głównie na dzieciach.

Gotowy na wyzwanie?

%d bloggers like this: